SLADKORNA BOLEZEN IN ZDRAV ŽIVLJENSKI SLOG

Pravilna, uravnotežena prehrana je osnova preprečevanja obolevnosti in zdravljenja sladkorne bolezni. Uživanje prevelikih količin prehransko nekakovostne hrane je eden izmed glavnih dejavnikov tveganja za nastanek sladkorne bolezni tipa 2. Preprečevanje obolevnosti zato obsega predvsem spodbujanje spreminjanja prehranskih navad v skladu s priporočili za zdravo prehrano. Prvi terapevtski ukrep pri preprečevanju in zdravljenju sladkorne bolezni je prehrana, prilagojena zdravstvenemu stanju, drugim terapevtskim ukrepom, telesni dejavnosti ter življenjskim razmeram in navadam oseb s sladkorno boleznijo.

Načela zdrave prehrane

  • Celodnevno prehrano razdelimo na 4 do 5 obrokov, ki naj bodo enakomerno porazdeljeni čez dan, da ni presnova naenkrat preveč obremenjena. Primeren presledek med zajtrkom, dopoldansko malico, kosilom, popoldansko malico in večerjo je 2 do 3 ure.
  • Vsak glavni obrok naj vsebuje svežo in kuhano zelenjavo ter jedi iz neoluščenih žit oziroma prehranske vlaknine. Sadje, zelenjava in nekatera škrobna živila vsebujejo prehranske vlaknine. To so vlaknine ogljikohidratne narave, ki se v prebavilih ne razgradijo. Spodbujajo normalno gibanje črevesja in pripomorejo k redni prebavi. Po zaužitju nabreknejo in dajejo občutek sitosti. Upočasnijo prebavo ogljikovih hidratov in s tem zmanjšajo dvig koncentracije glukoze (krvnega sladkorja) v krvi po obroku.
  • Hrana naj bo pripravljena s čim manj maščobami. Za ožilje škodljive maščobe so predvsem maščobe, ki so pri sobni temperaturi v trdnem stanju: mast, maslo, margarina. Maščobam v hrani se ni mogoče izogniti. Človek naj bi zaužil manj kot 30% maščob na dan, s poudarkom na mononenasičenih maščobnih kislinah, ki so v maščobah rastlinskega izvora (olivno, koruzno, sojino olje). Poraba vidne maščobe, ki jo lahko odstranimo ali je ne uporabimo, je še obvladljiva, težava pa je s skrito maščobo, ki na pogled ni vidna. Skrita maščoba se nahaja v mleku in mlečnih izdelkih, mesu in mesnih izdelkih, ki na pogled niso videti mastni in v jajčnem rumenjaku. V hrani naj bo čim manj vidnih ali skritih maščob. Pri pripravi hrane pazimo, da uporabimo kar se da malo maščob. Pripravimo jo na načine, ki zahtevajo zelo malo maščob: dušimo, kuhamo, pečemo na žaru. Hrane ne cvremo. Pijemo posneto mleko z največ 1,6% mlečne maščobe in uživamo mlečne izdelke z malo mlečne maščobe. Uživamo predvsem piščančje in puranje meso brez kože in maščevja, kunčje meso in bele ribe. Zaradi vsebnosti holesterola se izogibamo jajčnemu rumenjaku.
  • Izogibajmo se štirim živilom bele barve: soli, moki, sladkorju in masti. Dovoljena količina soli v hrani je do 6 g na dan. Navadni sladkor ni prepovedan, vendar naj bi se zaužil v sklopu večjega obroka. Če ga uživamo samega ali v hrani in pijači, ki ne vsebuje vlaknin, zelo hitro prehaja v kri in povzroči hiter dvig koncentracije glukoze v krvi. Dvig glukoze v krvi lahko upočasnimo, če je v obroku z vsebnostjo sladkorja tudi veliko prehranskih vlaknin (na primer ob skodelici sladkanega čaja prigriznemo kos polnozrnatega kruha).
  • Izogibajmo se alkoholu.
  • Zagotovimo zadosten vnos tekočin. Dnevno zaužijmo vsaj 2 do 3 litre vode, če ni zaradi zdravstvenega stanja posebnih omejitev (npr. srčno popuščanje).

K urejeni in zdravi prehrani spadajo ustrezna časovna in količinska razporeditev obrokov, razporeditev živil na krožniku, način priprave in tudi način uživanja obrokov (brez naglice, dobro prežvečeno). S temi ukrepi pomagamo procesom presnove, da optimalno izkoristijo snovi, ki jih telo potrebuje.

Telesna dejavnost

Premajhna telesna dejavnost je prav tako eden izmed pomembnih dejavnikov tveganja za nastanek sladkorne bolezni tipa 2. Redna telesna dejavnost izboljša počutje in videz, pomaga shujšati ter nato vzdrževati primerno telesno težo, krepi srce in izboljša njegovo zmogljivost, upočasni proces staranja, izboljša krvni obtok in zniža holesterol in druge maščobe v krvi ter pomaga doseči boljše uravnavanje koncentracije krvnega sladkorja.

Telesna aktivnost je osnova za človekov zdrav razvoj ter za krepitev človekove telesne in duševne kondicije.

Posamezniki, ki spadajo v skupino z večjim tveganjem, to so osebe s povečano telesno težo, s povišanim krvnim tlakom in s slabimi prehranskimi navadam, bi morali vaditi vsaj 30 minut dnevno, 3-5 dni v tednu. Znano je, da je včasih potrebno ogromno volje in truda, da to dejansko uresničimo, sledi nekaj praktičnih napotkov za lažjo izvedbo:

  • Pomembna je motivacija.
  • Boljše se boste počutili, lepše izgledali, in kar je najpomembnejše, vaše zdravstveno stanje se bo izboljšalo.
  • S svojimi cilji seznanite bližnje.
  • Priporočljiva je družinska telesna dejavnost, saj vnese veselje v družino, družinski člani pa se še dodatno medsebojno spodbujajo.
  • S telesno vadbo začnite postopoma.
  • Priporočljive so predvsem aerobne vaje, kjer so gibi ponavljajoči.
  • Hitra hoja, tek, plavanje, kolesarjenje, aerobika, smučarski tek, ples… Aktivnosti naj trajajo 20-40 minut z dodatnim časom za ogrevanje in ohlajanje.
  • Telesna vadba naj bo primerna vaši starosti in kondiciji.
  • Seveda se lahko ukvarjate z vsemi mogočimi telesnimi dejavnostmi, pomembno je le, da zaposlijo čim več mišic, vam omogočijo naravno gibanje, pospešijo delovanje srca, poglobijo dihanje in da v njih uživate. To so lahko razni skupinski in posamični športi ali čisto običajne oblike gibanja, telovadba, pa tudi oblike domačega dela, kot na primer vrtnarjenje.
  • Srčni utrip naj ne preseže 85% vrednosti najvišjega srčnega utripa (NSU).
  • NSU se izračuna po formuli: NSU = 220 - leta starosti.
  • V primeru, da so aerobne vaje izven vaših telesnih sposobnosti, lahko opravljate vaje za razgibavanje, krepitev in sprostitev.
  • Telesno vadbo lahko vključite tudi v vsakodnevne aktivnosti.
  • V trgovino se odpravite peš, namesto z dvigalom se odpravite po stopnicah, izstopite iz avtobusa eno postajo prej …
  • Pri vsaki telesni vadbi je potrebno imeti ustrezno obutev in oblačila.

In najpomembnejše: Vaša telesna aktivnost naj bo sestavljena predvsem iz dejavnosti, ki jih obvladate in v katerih uživate.

Vesna Farič Tuš, mag.farm.

Smiljana Markež, mag.farm.

Kategorije

Zadnje objave

Eterična olja

Uporaba eteričnih olj v našem vsakdanjiku postaja vse bolj priljubljena. Privabljajo nas dišeče...

NA KAJ MORAMO BITI POZORNI,

Pregled pri zdravniku se navadno zaključi s predpisom recepta za zdravilo, ki ga bolnik potrebuje. Zdravila, ki so predpisana na zdravniški recept, se smejo izdajati samo v lekarnah. V članku so zbrane razlage in pomembne informacije, ki jih morate vedeti, ko prejmete recept za zdravilo.

11.08.2023

PRAVILA IN POGOJI NAGRADNE IGRE MARIFIT MAGNEZIJ EQUA

Lekarne Maribor vas obveščajo, da bodo v ponedeljek, 14. 8.  poslovale po običajnem delovnem času.
Delovni čas lekarn lahko preverite na spletni strani www.mb-lekarne.si


 

ZDRAVJE V VSAK DOM 2022

Vabimo vas na tradicionalno prireditev »Zdravje v vsak dom«, ki bo v SOBOTO, 10. junija, od 9.30 do 14.00 ure na Trgu svobode v Mariboru . Lekarniški farmacevti vam bodo podali številne koristne informacije o pravilni in varni uporabi zdravil, kot tudi o preventivi in zdravem načinu življenja.

PREGLED UPORABE ZDRAVIL (PUZ)

Pregled uporabe zdravil je prostovoljen, diskreten, organiziran, predhodno dogovorjen in voden pogovor z magistrom farmacije, ki se ukvarja z individualno, strokovno in celostno obravnavo pacienta.

TOBAČNI DIM NAM ŠKODUJE - OPUSTITE KAJENJE

Raba tobaka je dejavnik tveganja za nastanek in razvoj kroničnih nenalezljivih bolezni, ki so pogosto neposreden vzrok smrti kadilcev. 

Ko obiščete našo spletno stran, samodejno namestimo potrebne piškotke v vašo napravo, da se lahko naša spletna stran pravilno prikazuje in deluje. V vašo napravo lahko namestimo tudi neobvezne analitične in marketinške piškotke, če izberete možnost »Sprejmi vse«. Ti piškotki zbirajo in analizirajo različne informacije o vaši interakciji z našim spletno stranjo in drugimi spletnimi mesti za ciljno usmerjeno oglaševanje.

Prosimo, kliknite gumb  Sprejmi vse, če se strinjate z uporabo vseh vrst piškotkov ali zavrnite neobvezne piškotke s klikom na Zavrni vse '. Za več informacij si oglejte našo Politiko piškotkov.

×
Upravljanje s piškotki na spletnem mestu Lekarne Maribor
Obvezni piškotki

so piškotki, ki so nujno potrebni za pravilno delovanje spletne strani in brez njih prenos sporočil v komunikacijskem omrežju ne bi bil mogoč. Ti piškotki so prav tako potrebni, da vam v podjetju lahko ponudimo storitve, ki so na voljo na naši spletni strani. Omogočajo prijavo v uporabniški profil, izbiro jezika, strinjanje s pogoji in identifikacijo uporabnikove seje. Za njihovo uporabo nismo dolžni pridobiti soglasja.

Analitični piškotki

Ti piškotki nam pomagajo razumeti, kako naši obiskovalci uporabljajo našo spletno stran. S pomočjo njih izboljšujemo uporabniško izkušnjo in ugotavljamo zahteve in trende uporabnikov. Te piškotke uporabljamo le, če ste s tem izrecno soglašali.

Oglaševalski piškotki

Vtičniki in orodja tretjih oseb, uporabljeni kot piškotki, omogočajo delovanje funkcionalnosti, pomagajo analizirati pogostost obiskovanja in način uporabe spletnih strani. Če se z uporabo teh posameznik ne strinja, se piškotki ne bodo namestili, lahko pa se zgodi, da zato nekatere zanimive funkcije posameznega spletnega mesta ne bodo na voljo. Te piškotke uporabljamo le, če ste s tem izrecno soglašali.

Piškotki družbenih omrežij

Omogočajo zagotavljanje vsebin za objavo v socialnih omrežjih in si zabeležijo vaše odločitve, da lahko zagotavljajo bolj osebno in izboljšano uporabniško izkušnjo. Te piškotke uporabljamo le, če ste ob uporabi spletnih strani prijavljeni v uporabniški račun Twitter, Facebook oziroma Google.

1. Splošno o piškotkih 1.1. Kaj so piškotki

Piškotki so male besedilne datoteke, ki jih večina sodobnih spletnih mest shrani v naprave uporabnikov, torej oseb, ki s svojimi napravami katerimi dostopajo določene spletne strani na internetu. Njihovo shranjevanje je pod popolnim nadzorom uporabnika, saj lahko v brskalniku, ki ga uporabnik uporablja, hranjenje piškotkov omeji ali onemogoči.

Tudi ob obisku spletne strani in njenih podstrani, ter ob izvajanju operacij na strani, se na vaš računalnik, telefon oziroma tablica, samodejno oziroma ob vašem izrecnem soglasju namestijo določeni piškotki, preko katerih se lahko beležijo različni podatki.

1.2. Kako delujejo in zakaj jih potrebujemo?

Vsakemu obiskovalcu oziroma nakupovalcu je ob začetku vsakokratne uporabe spletne trgovine dodeljen piškotek za identifikacijo in zagotavljanje sledljivosti (t.i. "cookie"). Strežniki, ki jih podjetju nudi podizvajalec, samodejno zbirajo podatke o tem kako obiskovalci, trgovci oziroma nakupovalci uporabljajo spletno trgovino ter te podatke shranjujejo v obliki dnevnika uporabe (t.i. »activity log«). Strežniki shranjujejo informacije o uporabi spletne trgovine, statistične podatke in IP številke. Podatke o uporabi spletne trgovine s strani nakupovalcev lahko podjetje uporablja za anonimne statistične obdelave, ki služijo izboljševanju uporabniške izkušnje in za trženje izdelkov in/ali storitev preko spletne trgovine.

Posredno in ob pridobitvi soglasja, lahko spletna trgovina na napravo obiskovalca oziroma nakupovalca shrani tudi piškotke zunanjih storitev (npr. Google Analytics) ki služijo zbiranju podatkov o obiskih spletnih mestih. Glede zunanjih storitev veljajo pravilniki in splošni pogoji o obdelovanju osebnih podatkov, ki so dostopni na spodnjih povezavah.

2. Dovoljenje za uporabo piškotkov

Če so vaše nastavitve v brskalniku s katerim obiskujete spletno mesto takšne, da sprejemajo piškotke, pomeni, da se z njihovo uporabo strinjate. V primeru, da ne želite uporabljati piškotkov na tem spletnih mest ali jih odstraniti, lahko postopek za to preberete spodaj. Toda odstranitev ali blokiranje piškotkov lahko rezultira v neoptimalnem delovanju tega spletnega mesta.

3. Obvezni in neobvezni piškotki ter vaše soglasje 3.1. Podjetje za uporabo obveznih piškotkov ni dolžno pridobiti vašega soglasja (obvezni piškotki):

Obvezni piškotki so piškotki, ki so nujno potrebni za pravilno delovanje spletne strani in brez njih prenos sporočil v komunikacijskem omrežju ne bi bil mogoč. Ti piškotki so prav tako potrebni, da vam v podjetju lahko ponudimo storitve, ki so na voljo na naši spletni strani. Omogočajo prijavo v uporabniški profil, izbiro jezika, strinjanje s pogoji in identifikacijo uporabnikove seje.

3.2. Piškotki, ki niso nujni z vidika normalnega delovanja spletne strani, in za katere smo dolžni pridobiti vaše soglasje (neobvezni piškotki):

Analitični piškotki

Ti piškotki nam pomagajo razumeti, kako naši obiskovalci uporabljajo našo spletno stran. S pomočjo njih izboljšujemo uporabniško izkušnjo in ugotavljamo zahteve in trende uporabnikov. Te piškotke uporabljamo le, če ste s tem izrecno soglašali.

Oglaševalski piškotki

Vtičniki in orodja tretjih oseb, uporabljeni kot piškotki, omogočajo delovanje funkcionalnosti, pomagajo analizirati pogostost obiskovanja in način uporabe spletnih strani. Če se z uporabo teh posameznik ne strinja, se piškotki ne bodo namestili, lahko pa se zgodi, da zato nekatere zanimive funkcije posameznega spletnega mesta ne bodo na voljo. Te piškotke uporabljamo le, če ste s tem izrecno soglašali.

Piškotki družbenih omrežij

Omogočajo zagotavljanje vsebin za objavo v socialnih omrežjih in si zabeležijo vaše odločitve, da lahko zagotavljajo bolj osebno in izboljšano uporabniško izkušnjo. Te piškotke uporabljamo le, če ste ob uporabi spletnih strani prijavljeni v uporabniški račun Twitter, Facebook oziroma Google.

5. Kako upravljati s piškotki?

S piškotki lahko upravljate s klikom na povezavo "Nastavitve piškotkov" v nogi spletne strani.

Nastavitve za piškotke pa lahko nadzirate in spreminjate tudi v svojem spletnem brskalniku.

V primeru, da želite izbrisati piškotke iz vaše naprave, vam svetujemo, da se držite opisanih postopkov, s tem pa si boste najverjetneje omejili funkcionalnost ne samo našega spletnega mesta, ampak tudi večino ostalih spletnih mest, saj je uporaba piškotkov stalnica velike večine sodobnih spletnih mest.

Velikost pisave

Reset Zoom
Ali uporabite funkcijo brskalnika:
Ctrl + + / Ctrl + - / Ctrl + 0