Želite izvedeti več o zdravilih, prehranskih dopolnilih, ...?
Tukaj nam lahko zastavite vprašanje.

Okrepimo lase in lasišče

Lepi lasje – zdravo telo

Odraz naših navad in prehranjevanja ter na splošno zdravja se odraža med drugim tudi na  koži, nohtih in laseh. Da bodo naši lasje zdravi in lepi, jih je potrebno pravilno negovati. A z negovanjem ne mislimo samo na umivanje in česanje las. Vse se prične v samem telesu. Osnova je vsekakor dedni zapis vsakega posameznika. A to je samo izhodišče. Od tu naprej so lasje v naših rokah in glede na to, kako z njimi ravnamo, se odraža njihov lesk.

 

Pravilna prehrana

Na zdravje las vpliva pravilna prehrana. Izrednega pomena je kaj jeste in koliko. Razne diete in odrekanje zdravi prehrani vsekakor ne bodo doprinesle k zdravemu lasišču in sijočemu lasem, k večjemu bo obratno. 

 

Za zdrave lase in lasišče vam priporočamo, da si vsaki dan privoščite obrok, ki bo vseboval:

- minerale (kalcij, magnezij, cink, železo in selen najdemo v mleku in mlečnih izdelkih, oreščkih, temni čokoladi, zelenjavi in sadju, mesu in ribah ter morskih sadežih),


- vitamine (A, B, C, D in E najdemo predvsem v zelenjavi, sadju in oreščkih),
- beljakovine (živalskega in rastlinskega izvora),


- ogljikove hidrate (polnozrnata živila),


- maščobe, bogate z večkrat nenasičenimi maščobnimi kislinami (razne vrste olj, kot so sončnično, sojino, arašidovo, repično, olivno, sezamovo,…)


- veliko čiste pitne vode.

 

Zdrav način življenja

Zraven zdravega in pravilnega prehranjevanja je za zdravo lasišče in lepe lase izrednega pomena tudi naš način življenja. K slabi kvaliteti las in povečanemu izpadanju lahko zraven že omenjene nepravilne prehrane (dieta, namerno ali nenamerno hujšanje) doprinese tudi stres (psihični, fizični), kajenje, prekomerno pitje alkohola, premalo gibanja na svežem zraku, nezdravljen prhljaj, nezdravljen seboroični dermatitis lasišča.

 

Skrb za lase in nega

Lasje so lahko dolgi ali kratki, lahko so barvani ali nebarvani, lahko so gosti ali redki – ne glede na vse to, so lahko lepi. S pravilno in redno prehrano skrbimo, da lasišče in lasje dobijo vsa potrebna hranila od znotraj. Da so lasje lepi, jih je potrebno znati tudi negovati in to redno početi. 

 

Lasje je potrebno redno umivati 2-3 krat na teden, odvisno od tega ali so lasje bolj suhi ali se radi mastijo. Pri izbiri šampona upoštevamo, da ne vsebuje preveč barvil in dišav in da nam je šampon preprosto všeč. Pri samem umivanju las smo pozorni, da si na lase ne damo preveč ali premalo šampona. Ne glede na to ali imamo dolge ali kratke lase, si nanesemo šampona za količino enega oreha. Pri umivanje las in lasišča je namreč pomembno, da šampon nanesemo na celotno lasišče in lase, ki so približno 10 cm od lasišča, preostali del las pa ni toliko pomemben, saj se ob samem spiranju šampona z las umije tudi ta, preostali, del. Ob vsakem umivanju poskrbimo, da si še temeljito zmasiramo lasišče, kar nam vzame 2-3 minute. Nato s toplo vodo šampon z las temeljito speremo. 

Ali uporabiti balzam za lase ali ne, je odločitev vsakega posameznika. Pri dolgih laseh se priporoča uporaba balzama, ki se nanese takoj po spiranju šampona, ali šampona 2v1, ki že vsebuje balzam. Balzam pustimo na laseh približno 3-5 minut, nato ga temeljito speremo. Pri dolgih laseh priporočamo pri samem koncu spiranja kratko spiranje las s hladno vodo, ki poskrbi, da se lasne strukture »zaprejo«. Posledično so lasje bolj gladki in mehki ter se lažje razčešejo. Po umivanju lase nežno obrišemo z brisačo in jih vanjo ovijemo ter počakamo 10-15 minut. Nato jih posušimo s sušilcem. Pri tem smo pozorni, da ne sušimo s prevročim zrakom, saj lahko lase preveč osušimo, posledično postanejo suhi, krepasti in krhki. Pri sušenju las s sušilcem se tudi priporoča, da sušimo lase na razdalji vsaj 20 cm in od zgoraj navzdol, nikoli od spodaj navzgor. Na koncu sušenja lase prepihamo še s hladnim zrakom, s čimer ponovno poskrbimo, da se lasna struktura »zapre« in lasje ostanejo mehki in gladki. Lase nato razčešemo in si uredimo frizuro. Lase je priporočljivo česati s krtačami in glavniki, ki imajo dolge in redke zobnike. Pri urejanju frizure svetujemo uporabo lakov in gelov le v količinah, ki so potrebna, da je vaša frizura urejena. 

 

Nekateri so izredno naklonjeni uporabi hranljivih in negovalnih mask za lase, kar je seveda v redu pod pogojem, da je poskrbljeno za zdravo in pravilno prehrano. Namreč nobena maska za lase ni tako bogata in hranljiva kot je zdrava prehrana, ki vam vsa potrebna hranila za lase in lasišče prinese od znotraj. Hranilne in negovalne maske je priporočljivo nanašati na lase 2-3 krat mesečno.

 

Težave z lasmi

Raziskave kažejo, da ima več kot polovica ljudi vsaj enkrat v življenju težave z lasmi. Lasišče lahko prizadene vrsta kožnih bolezni in bolezni las.

 

Najpogostejše motnje so:

- prhljaj,
- izpadanje las,
- suhi,
- mastni in
- poškodovani lasje,
- luskavica,
- glivične infekcije in
- okužbe z zajedavci (npr. ušmi).

 

Zdi se, da je veliko težav z lasmi čisto kozmetičnih, lahko pa so tudi simptom resnejše osnovne bolezni. Krhki lasje, ki se zlahka lomijo in na koncu cepijo, so navadno posledica čezmernega umivanja s šamponom, česanja ali sušenja s sušilnikom. Včasih so krhki lasje lahko pokazatelj hudega pomanjkanja vitaminov ali mineralov ali kažejo na premajhno dejavnost ščitnice. Zelo suhi lasje so pogosto posledica čezmerne uporabe vročih navijalk, prepogostega barvanja, beljenja ali trajnih pričesk. Povzroča pa jih lahko tudi podhranjenost. Pospešeno izpadanje las se pojavi, ko smo pod povečanim psihičnim stresom ali nam v prehrani primanjkuje določenih snovi. Tudi prhljaj naj bi povzročala nepravilna prehrana in pomanjkanje vitamina B.

 

Vzroki za nastanek težav z lasmi

Najpogostejši vzroki, ki nam povzročajo težave z lasmi, so:

- Nepravilna prehrana, ki vsebuje premalo vitaminov, mineralov in beljakovin.


- Stres, ki lahko povzroči izpadanje las.


- Bolezni, predvsem avitaminoze (pomanjkanje posameznih vitaminov),

anemije in hormonske motnje, so lahko vzrok za izpadanje las.


- Nekatera zdravila, ki lahko povzročajo izpadanje las.


- Kajenje zmanjšuje dovajanje kisika in prehranjevanje lasnih korenin.


- Sonce, morje in veter lahko povzročijo, da postanejo lasje krhki, razcepljeni in izgubijo lesk. Pojavi se lahko tudi prhljaj, lasje pa začnejo izpadati.

 

Ali ste vedeli?

- Da vsakodnevno uživanje mandljev za količino ene pesti pripomore k upočasnitvi izgube barve las (osivelosti). 


- Gostota las je odvisna od števila lasnih mešičkov posameznika. Povprečno število lasnih mešičkov  je okrog  100.000, se pa razlikuje po barvi las.

 

- Svetlolase osebe jih imajo največ in sicer nekje 145.000, so pa njihovi lasje najtanjši. Drugi po gostoti las so črnolasci, ki s 110.000 lasnimi mešički presegajo človeško povprečje, medtem ko imajo ljudje z rjavimi lasmi okrog 105.000, rdečelasci pa »zgolj« 85.000 lasnih mešičkov.


- Le 7% žensk je zadovoljnih s svojim lasmi.


- Najpogostejši vzrok za tanjšanje in izgubo las pri ženskah, je pomanjkanje železa.


- Najtrše in najdebelejše lase imajo Mongoli.


- Novorojenčki imajo do 2 krat tanjše lase kot odrasli.


- Tekom leta nam največ las izpade v jesenskem času.


- V 24 urah zraste las v povprečju za 0,35 mm.


- V povprečju vsakemu zdravemu človeku dnevno izpade 20-50 las.

 

 

Elvira Omerović Pešec, mag. farm.

 
lasje01.jpg