Želite izvedeti več o zdravilih, prehranskih dopolnilih, ...?
Tukaj nam lahko zastavite vprašanje.

Pravilna prehrana

Do pred razmeroma nedavnim so se strokovnjaki za prehrano pretežno ukvarjali s prehranskimi pomanjkljivostmi in z minimalnimi količinami hranilnih snovi, ki so nujne za zdravje. Danes pa so v razvitih deželah bolezni zaradi pomanjkanja zelo redke, razen pri alkoholikih, ljudeh z malabsorpcijskimi črevesnimi boleznimi in ljudeh s skrajno omejenimi dietami. Namesto tega so številne bolezni deloma posledica pretiranega uživanja nekaterih vrst hrane. V zahodnih državah se dandanes pretežno ukvarjajo z nevarnostmi prevelikih količin maščob ali sladkorja v prehrani in z zdravstvenimi učinki prehranskih aditivov, barvil in konzervansov.

 

V pravilni prehrani so potrebne zadostne in ne čezmerne količine beljakovin, ogljikovih hidratov, maščob, vitaminov, mineralov, vlaknin in vode. Temelj pravilne prehrane je raznolikost. V dnevni prehrani naj bodo živila vseh štirih temeljnih skupin živil: mleko in mlečni izdelki, zelenjava in sadje, kruh in žita, meso, jajca in stročnice.

 

In kje se skrivajo nevarnosti za bolezni?

  • Maščobe

Večina ljudi v razvitih deželah ima večjo ali manjšo aterosklerozo (zožitev arterij zaradi kopičenja maščob), ki lahko povzroča kardiovaskularne bolezni (srčnožilne bolezni). Pomemben vzrok ateroskleroze je visok nivo holesterola v krvi, ki je verjetno posledica prevelikega uživanja nasičenih maščob, ki so v mesu, jajcih in mlečnih izdelkih. Marsikdo bi moral spremeniti svojo prehrano, tveganje za bolezni srca in ožilja pa lahko zmanjšajo tudi naslednji izdelki: Herbion Allium kapsule, FidiAlin 250 in FidiAlin plus kapsule, RibaMed 1000 kapsule, Natural Wealth Omega 3 kapsule in drugo.
 

  • Kalorije

Debelost zveča nevarnost za kakšno resno bolezen, na primer sladkorno, koronarno srčno bolezen, možgansko kap... Vzrok debelosti je čezmeren vnos kalorij. Zato je za zmanjšanje telesne teže treba zmanjšati količine vnesene hrane, več se je treba gibati, na voljo pa so tudi sredstva, ki so lahko pri hujšanju v pomoč: Kapsule z jabolčnim kisom in medom (Medex), Hitin C tablete, Lipostop kapsule, Ballastoff tablete in podobno.

 

  • Alkohol

Čezmerno pitje alkohola lahko povzroča cirozo jeter, možganske okvare, srčnožilne bolezni, nekatere oblike raka, povezujejo pa ga tudi s številnimi drugimi boleznimi. Ljudje, ki so zasvojeni od alkohola, so nagnjeni k podhranjenosti.

 

  • Vlaknine

Nekateri dokazi kažejo, da je pomanjkanje vlaknin verjetno pomemben dejavnik pri nekaterih boleznih. Vlaknine, ki so na primer v kruhu iz nepresejane moke in v zelenjavi, so masa, ki omogoča debelemu črevesu učinkovito delovanje in tudi pomaga uravnavati absorpcijo hranil v tankem črevesu. Nekatere črevesne bolezni naj bi bile povezane s pomanjkanjem vlaknin v hrani.
 

  • Sol

V razvitih deželah je hipertenzija (visok krvni tlak) mnogo bolj razširjena kot v deželah v razvoju. Ena od teorij pravi, da so nekateri ljudje dedno dovzetni za razvoj visokega krvnega tlaka v srednjih letih, če uživajo preveč soli. Zato soli naj ne bi uživali preveč.

 

  • Prehrana in rak

Primerjave vzorcev pojavljanja raka v različnih deželah kažejo, da je prehrana lahko pomemben dejavnik. Uživanje velikih količin maščob in verjetno mesa, povezujejo s črevesnim rakom in rakom dojke. Znano je, da plesniva hrana povzroča raka požiralnika in jetrnega raka, preučujejo pa še številne druge povezave.

 

  • Alergija na hrano

V modi je veliko bolezni pripisovati alergiji na hrano, dejansko pa je prav malo ljudi, pri katerih lahko kot vzrok bolezni nepreklicno ugotovimo ta dejavnik. Zdravljenje alergije na hrano mora nadzorovati zdravnik. To je dolgotrajen proces, pri katerem drugega za drugim izključimo iz prehrane sumljive vrste hrane.

 

Čeprav zveza med nekaterimi vrstami hrane in boleznimi ni dokazana v vseh primerih, pa dovolj dokazov kaže, da je pametno zagotoviti, da bo v naši prehrani malo maščob in sladkorja ter veliko vlaknin. Maščobe in sladkor je treba nadomestiti s škrobno hrano in žitaricami, zdrave jedilnike pa čim bolj prilagoditi svojemu okusu.

 

Mag. Bernarda Kladnik Jenuš mag. farm.

jagode.jpg